'NUCLEARMONITOR

wise

World Information Service on Energy
founded in 1978

A Publication of World Information Service on Energy (WISE) and the Nuclear Information
& Resource Service (NIRS), incorporating the former WISE News Communique

#574

October 4, 2002

US UTILITY GETS GREEN LIGHT
FOR WEAPONS WORK

The U.S. Nuclear Regulatory Commission (NRC) has approved production of tritium for nuclear
weapons at the Watts Bar-1 and Sequoyah-1 and 2 reactors operated by Tennessee Valley Authority
(TVA). This news comes as environmental assessments are underway for factoriesto convert old
weapons plutonium into MOX fuel, and to produce new plutonium pits for nuclear weapons.

(574.5440) WISE Amsterdam — TVA
signed a contract with the
Department of Energy (DOE) to
produce the tritium on 8 December
1999 (see WISE News Communique
523.5127, “U.S.: TVA signs contract to
produce tritium”).

Instead of using military facilities to
produce tritium, the idea is to replace
“burnable absorber” rods in the core
of reactors at nuclear power stations
with special lithium-containing rods.
These rods absorb neutrons, just like
burnable absorber rods, but produce
tritium as they do so. After 18
months in the reactor, the rods are
removed during refueling and
shipped to the DOE’s Savannah River
Site where the tritium is extracted.

The process has already been tested
with 32 rods at Watts Bar, which
were removed in 1999 and tested by
the DOE. The NRC’s license
amendments allow three reactors
(Watts Bar-1 and Sequoyah-1 and 2)
each to load up to 2,300 tritium-
producing rods. Production is
scehduled to begin at Sequoyah-2 and
Watts Bar-1 in the fall of 2003, and at
Sequoyah-1 in fall 2004.

Tritium is a radioactive gas with a
half-life of 12.3 years which is used
to boost the power of nuclear
weapons. Its production in civil
reactors breaks down one of the
remaining barriers between
commercial and military uses of
nuclear energy — a dangerous

IN THIS ISSUE:

U.S. utility gets green light for weapons work 1
Japan: nuclear scandal widens and deepens 2
Euratom and the EU “nuclear package” 4
Netherlands: serious failure in Petten HFR 6
Australia: dirty deeds done dirt cheap at Maralinga 7
Uranium mining victory against Cogema 9
Referendum rejects Swiss nuclear waste dump 10
In brief 11

development at any time, and
particularly so now the world is on
the brink of war in the Middle East.

Local residents could also be in
danger. The TVA’s own study shows
that the calculated tritium dose to
the most highly-exposed members of
the public would be about 63% of the
NRC annual exposure guideline for
airborne effluents. This does not
leave much room for maneuver —
particularly if there are accidents.

Plutonium merry-go-round

The NRC is also currently evaluating
the environmental effects of a mixed-
oxide (MOX) fuel plant to be built at
the Savannah River Site, as part of
the U.S.-Russian plan to each dispose
of 34 metric tons of ex-weapons
plutonium.

Once converted into MOX, the ex-
weapons plutonium is intended for
use in Duke Energy’s Catawba and
McGuire nuclear power stations (see
WISE/NIRS Nuclear Monitor
570.5416, “Plutonium hits the road
despite ‘dirty bomb’ scare”).

MOX fuel, a mixture of mostly
uranium oxide with some plutonium
oxide, makes reactors harder to
control and causes greater radiation
releases in the event of an accident.
Irradiated MOX is also more
dangerous than conventional
irradiated fuel.



Immobilizing the ex-weapons
plutonium can reduce these dangers,
but the DOE rejected this option in
January, leaving just the MOX option
(see WISE/NIRS Nuclear Monitor 562,
“In Brief).

Furthermore, while some weapons
plutonium is intended for conversion
to MOX, more plutonium is to be
turned into new plutonium pits,
which form the core of nuclear
weapons. The DOE says it will
prepare an environmental impact
statement on a proposed US$4.1
billion factory to be built at one of
five possible sites.

The front-runner amongst these sites
is the Savannah River Site, the same
complex proposed for the MOX
plant. Indeed, one step of the process
— plutonium purification, sometimes
known as “polishing” — is common to
both MOX fuel and plutonium pit

production. This has given rise to the
possibility that the distinction could
be blurred between plutonium
earmarked for “new” pits and “old”
plutonium earmarked for MOX. The
NRC have confirmed this possibility
in response to questions from Mary
Olson (NIRS Southeast) at public
meetings.

NIRS NIX MOX Campaign believes
that the tritium and MOX production
plans “violate every non-proliferation
principle advanced by the U.S.
government for decades.” A recent
editorial in the Wall Street Journal
described the commercial use of
plutonium in MOX as “a gift to the

world’s terrorists and rogue states”.

Sources: NRC News, 24 September
2002; KnoxNews, 2 October 2002;
NRC Docket No. 50-390, 23 August
2002; NIRS NIX MOX campaign
(www.nirs.org/mox/moxtrit.htm);

TEST ASSEMBLIES
The Belgian government has once
more postponed a decision on the
fabrication of lead test assemblies
(LTAs) using ex-weapons
plutonium in the Belgian MOX
plant in Dessel. Prime Minister
Guy Verhofstadt has come under
pressure from the green parties
(Agalev and Ecolo) in the
government coalition over the
issue. A group of over 100 NGOs
including NIRS and several WISE
offices sent a letter to Verhofstadt
in August, urging him to reject the
plan.
E-mail from For Mother Earth, 3
October 2002; www.nti.org

NIRS Southeast; Wall Street Journal, 2
October 2002

Contact: NIRS Southeast (note new
telephone number: +1 828 675 1792)

JAPAN: NUCLEAR SCANDAL
WIDENS AND DEEPENS

The scandal affecting the Japanese nuclear industry has widened to include utilities Chubu Electric,
Tokohu Electric and Japan Atomic Power Co., which have also failed to report faults in their reactors.
Meanwhile, for Tepco, the utility originally affected, the scandal has grown deeper, with allegations
that a 1992 test of the leak rate of areactor containment vessel was faked.

(574.5441) WISE Amsterdam — After
it was revealed that Tepco had
falsified inspection reports at three
of its nuclear power plants for years
(see NIRS/WISE Nuclear Monitor
573.5436, “Japan: whistleblowing
turns into tornado”), other utilities
began to investigate if they too had
failed to mention defects in reports.

WISE Amsterdam/NIRS
ISSN: 0889-3411

Reproduction of this material is
encouraged. Please give credit when
reprinting.

Editorial team: Stuart Field, Robert
Jan van den Berg (WISE Amsterdam),
Michael Mariotte (NIRS). With
contributions from Herman Damveld,
Jim Green and Laka Foundation.

The next issue (575) will be mailed
out on 18 October 2002.

Soon, two utilities, Chubu Electric
and Tokohu Electric, reported that
they too had left out details of faults
in their inspection records.

Chubu

Chubu is Japan’s third largest power
company, and halted all its reactors
after admitting it had failed to report
signs of cracking in water pipes of
reactors 1 and 3 at its Hamaoka plant
to the authorities. The largest of
these, in Hamaoka-3, was 60
millimeters long and 3 millimeters
deep, in a pipe around 40
millimeters thick.

The failure of Chubu to notify the
authorities of the crack indications in
water pipes is all the more worrying
because of recent incidents involving
pipes at Hamaoka. Last year, a water
pipe at Hamaoka-1 exploded,

2 WISE/NIRS Nuclear Monitor 574, 4 October 2002

releasing radioactive steam into the
containment building (see WISE
News Communique 558.5339,
“Japan: a ‘grave situation’ at
Hamaoka BWR”). This year, sixteen
workers were irradiated after a water
pipe leak at Hamaoka-2 (see WISE/
NIRS Nuclear Monitor 569.5411,
“Japan: More problems at Hamaoka”).

In addition, inspections at another
Hamaoka reactor revealed a 45-
centimeter crack in the core shroud —
a steel cylinder surrounding the
reactor core of a boiling water reactor
(BWR). The core shroud is the same
location where cracks were found in
Tepco reactors and covered-up —
sometimes literally, with vinyl sheets
(") = in the past.

Cracks in core shrouds could lead to a
catastrophic scenario in the case of



an earthquake (see WISE News
Communique 483/4.4802, “Nuclear
power and earthquakes”). When an
earthquake shakes the reactor, it can
dislodge steam bubbles that are
forming on fuel rods. Their place is
then taken by extra cooling water,
which acts as a moderator, slowing
down neutrons so that they can
cause fission of additional uranium-
235 atoms. This leads to a power
surge, which normally can be
stopped by a “scram” (automatic
insertion of control rods into the
reactor). However, if a core shroud is
cracked, the earthquake could cause
it to break and prevent the control
rods inserting properly, leading
potentially to a meltdown.

Citizens’ groups are pushing for the
closure of Hamaoka, which lies at the
center of the seismic source area of
the anticipated Tokai Earthquake.
The recent revelations of core shroud
cracking make this situation even
more urgent, and will lead to
pressure on Chubu not to restart any
of the four Hamaoka reactors.

Tohoku

Tohoku Electric, Japan’s fourth
largest power company, announced
on 20 September that they had failed
to report cracks found in
recirculation piping at Onagawa 1
back in 1988. Not only that, but
during the reactor’s refueling and
maintenance outage beginning 8
September, twelve cracks were found
in the core shroud, the longest of
which is 14 centimeters long.

Onagawa-1 suffered a power surge in
a 1993 earthquake (see WISE News
Communique 483/4.4802, “Nuclear
power and earthquakes”). In 1993,
the scram was successful, with the
control rods inserting when the
resulting power surge reached 118%.
However, if a similar event occurred
with cracking present in the core
shroud, the results could have been
disastrous.

JAPC

Japan Atomic Power Co. (JAPC)
acknowledged that cracks in the core
shroud of Tsuruga-1 had been

covered up, following inspections
carried out by General Electric in
1994,1996 and 1998. Tsuruga was the
scene of an accident in 1999 where
50 tons of primary coolant leaked
from reactor 2, and radiation levels
inside the reactor building reached
11,500 times permitted levels (see
WISE News Communique 515.5057,
“Tsuruga-2: Large leak of primary
coolant water”).

Tepco scandal deepens

While cover-up scandals have
broadened to include other Japanese
utilities, the allegations against
Tepco, the original utility affected,
have become more and more serious.
They affect all 10 BWRs at
Fukushima, plus some of the 7 at
Kashiwazaki-Kariwa.

Cracks were covered up not just in
core shrouds — the original focus of
the investigation — but also in a
whole variety of other reactor
components. These include steam
dryers (which dry the steam before it
leaves the reactor), access hole
covers, and components associated
with the jet pumps, which circulate
cooling water inside the reactor. In
these cases, the inspections had been
carried out by General Electric
International Inc.

Later, they revealed that there were
also flaws in recirculation pumps —
primary cooling water pumps located
outside the reactor — and their
piping. In these cases, the
inspections whose results had been
covered up were carried out not by
General Electric, but by Hitachi and
Toshiba.

More serious than this — indeed,
potentially criminal in some cases —
were the secret repairs carried out of
various components, such as the core
shrouds. Nevertheless, Tepco might
avoid criminal prosecution since they
have since replaced the shrouds with
new ones, and the Ministry of
Economy, Trade and Industry (METI)
did not recommend prosecution.

Another clandestine repair involved
a core spray sparger (spray head) at

Fukushima I-1. This forms part of the
emergency core cooling system, and
its correct functioning is important
for the safe shutdown of the reactor
in an emergency. Here again, METI
has recommended against criminal
prosecution.

Faked pressure test

Yet in the most serious case of all,
Tepco officials are alleged to have
faked a pressure test designed to test
the integrity of the containment
building. The test involves pumping
nitrogen gas into the building to
increase the pressure to about three
times atmospheric pressure, then
taking pressure readings to measure
the leak rate.

Regulations state that the leak rate
must be less than 0.45% per day.
However, at Fukushima I-1 in 1992,
the company conducted its own tests
before the government inspectors
turned up, and discovered that the
building might not pass the test. One
source quoted in the Daily Yomiuri
said that leak rates fluctuated from
0.3% to 2.5% per day.

Documents found at Hitachi by
Tepco’s own investigative team
describe a method to fake the test by
secretly pumping in extra air from
the main steam isolation valve. At
the time, Hitachi had a contract to
check Tepco equipment.

It is alleged that Tepco officials
followed this procedure when the
government inspectors were
checking the leak rate.

High containment leak rates have
been an issue in France, where the
containment vessels of 1300MW and
1450MW PWRs lack the steel liners
usually found in other countries (see
WISE News Communique 487.4832,
“Generic problems at EDF NPP?”).

IAEA criticism

Things have got so serious in Japan
that IAEA officials have expressed
concerns. Even the IAEA’s Director-
General, Mohamed ElBaradei, has
been quoted as suggesting that on-
going probes by the Japanese

4 October 2002, WISE/NIRS Nuclear Monitor 574 3



authorities might not be enough to
provide reassurance.

The IAEA’s criticism of Japan
contrasts notably with its positive-
sounding review of Bulgaria’s
Kozloduy 3 and 4 in July — reactors
previously described by a former U.S.
Nuclear Regulatory Commission
official as amongst the most
dangerous in the world (see NIRS
Nuclear Monitor, June 1999, “A Visit
to the Most Dangerous Reactors in
the World”).

However, Japan’s relationship with
the IAEA has been a bitg frosty in
recent years. The last time the IAEA
sent and Operational Safety and
Review Team (OSART) to Japan was
in 1995. According to Nucleonics
Week, visiting experts who took part
in the OSART missions said that
utility executives at Tepco and Chubu
strongly resisted the
recommendations voiced by IAEA
experts.

According to one IAEA official, the
message the IAEA received from
Japanese utilities was: “We want
your technical information and we
want to hear about good practices,
but Japan is different and so we don’t
want you to tell us to make changes
in organization.”

Even the Tokai-Mura criticality
accident in 1999, which left two

EURATOM AND THE EU

workers dead and a number of people
injured, did not stop the Japanese
nuclear industry’s attempts to
present an image of perfection to the
world.

Nuclear experts from other countries
have sometimes expressed their
doubts about the claims of the
Japanese nuclear industry.
Representatives from other countries
were surprised when Japan told
parties to the International Nuclear
Safety Convention last April that in
the 14 plant safety reviews done in
Japan during the last 3 years, no
significant corrective actions were
recommended.

The image of the Japanese nuclear
industry now lies in tatters amid all
the stories of cover-up and
falsification. Yet in a sense, the real
surprise is perhaps that the Japanese
nuclear industry has for so long been
seen as an exception to the
reputation for cover-up that is
common to nuclear industries in
many other countries.

Indeed, it is ironic that the story has
broken just as MOX fuel falsified by
BNFL has returned to Britain to an
uncertain future. Now first Japan’s
MOX program, then the future of
Japan’s nuclear industry itself have
been thrown into question by its
own, home-grown nuclear
falsification scandal.

“NUCLEAR PACKAGE”

While Friends of the Earth Europe held a conference in Brussels on 12 September on the future of
Euratom, the pro-nuclear European Commissioner Loyola de Palacio held a press briefing for selected
journalists on the forthcoming launch of new legidation known as the “nuclear package’.

(574.5442) WISE Amsterdam —
Within the European Union,
Euratom is an oddity — a virtually
unreformed treaty which dates back
to the 1950’s when nuclear power
was promoted as the world’s future
energy source. It was intended to
“contribute to the raising of the
standard of living” by “creating the
conditions necessary for the speedy
establishment and growth of nuclear

industries”, as Article 1 of the
Euratom Treaty puts it.

U.S. origins

Its origins can be traced to U.S.
President Eisenhower’s “Atoms for
Peace” speech of December 1953. The
U.S. wanted to secure a market for
U.S. reactors and U.S. enriched
uranium while preventing
proliferation of nuclear weapons. By

4 WISE/NIRS Nuclear Monitor 574, 4 October 2002

MOXNIXED FOR NOW
The Japanese cover-up scandal has
nixed Japan’s MOX program, at
least for the time being (see box
“Cracks and MOX” in WISE/NIRS
Nuclear Monitor 572.5431, “Japan:
Tokaimura Hibakusha group files a
lawsuit”).

On 26 September 2002, the
Fukushima governor formally
rescinded prior approval for the
Pluthermal (MOX) program in
Fukushima. He stated, “On this
occasion, we should rethink
[Japan’s] nuclear power policy
itself, taking it back to the starting
point.”

The Asahi news web site reported
on 26 September that it is now
certain that there will be a push
for reconsideration of the nuclear
fuel cycle in Japan.

E-mail from Aileen Mioko Smith,
Green Action

Sources: Dow Jones Tokyo, 20
September 2002; Mainichi Daily, 9
September 2002; Nucleonics Week,
26 September 2002; Daily Yomiuri, 26
September 2002; Asahi Shimbun, 30
September 2002; AFP, 17 September
2002

Contact: WISE Japan

giving regional organizations such as
Euratom better deals than individual
countries, the U.S. hoped to cultivate
a “United States of Europe” which
could stand up to the Warsaw Pact.

Democracy, however, was not and is
not a feature of the Euratom Treaty.
When the treaty was signed in 1957,
“control by democratically elected
Parliaments was not exactly a



significant feature of the nuclear
sector”, as one European Parliament
working paper put it.

Largely unreformed

When the other treaties that form
the basis of the European Union
were reformed to give more power to
the elected European Parliament and
less to the unelected European
Commission, and prevent one-sided
subsidies of particular industries,
Euratom was left largely unchanged.

The nuclear lobby clearly wants it to
remain so, since they like the one-
sided subsidies that their industry
receives and don’t seem to mind the
lack of democracy in Euratom.

Also, the Euratom treaty is of
unlimited duration, unlike the other
European treaty governing specific
industries (the European Coal and
Steel Community) which expires this
year.

In short, the Euratom treaty is an
outdated treaty for an outdated
industry. By saying that is OK as it
stands, the nuclear lobby implicitly
admits their loss of influence, since
they have more or less given up all
hope that Euratom can be reformed
to their benefit.

While speakers at the conference
generally agreed that it would be
difficult to reform Euratom, it seems
there may a small window of
opportunity.

The Convention on the Future of
Europe is examining the European
structures in connection with the
enlargement of the EU. Enlargement
means that countries in Central and
Eastern Europe, some of which
operate dangerous Soviet-designed
reactors, will become part of the EU.
Yet the Euratom Treaty as it stands
has no article governing nuclear
safety — only an article governing
protection against ionizing radiation.
This by itself should be reason
enough to reform Euratom.

However, rather than using the
Convention on the Future of Europe

as an opportunity for Euratom
reform, it seems the European
Commission are trying to give
additional powers to Euratom
without reforming it or addressing its
“democratic deficit”.

Nuclear package

While staff from both NIRS and WISE
attended the conference, European
Commissioner Loyola de Palacio held
a press briefing for selected
journalists on the forthcoming
launch of new legislation known as
the “nuclear package” (see box).

The press briefing for selected
journalists seems to be a “news
management” trick: by taking this
unusual step, the European
Commission is hoping to reduce
interest in the issue if the proposals
are finally adopted by the
Commission later this year.

Patricia Lorenz of Friends of the
Earth Europe commented: “Before
any new power can be given to the
dinosaur Euratom there must be
reform, at the very least the removal
of its promotional function and the
introduction of joint decision making
with the European Parliament”.

Ironically, the inadequacy of the
unreformed Euratom Treaty as it
stands could cause legal problems for
some of the proposed new directives.

Articles 30 and 31 of the Euratom
treaty govern maximum permissible
radiation doses, contamination levels
and the principles governing the
health surveillance of workers. Using
these to determine nuclear safety
standards is a bit shaky, since nuclear
safety includes far more than just
radiation protection.

Worse still, using Articles 30 and 31
to determine “financial mechanisms
for securing long term disposal of
radioactive waste and the
decommissioning of nuclear
facilities” involves a very dubious
legal argument. The European
Commission says that if
decommissioning funds are
inadequate, the standard of

NUCLEAR PACKAGE
The proposed EU nuclear package
consists of four components:

- A “framework directive” to
establish nuclear safety standards
in the EU

- A directive on the management
and disposal of radioactive waste

- A directive governing the
financial mechanisms for
decommissioning and long term
disposal of radioactive waste

- A mandate to negotiate increases
in the levels of imported nuclear
fuel in the EU.

decommissioning will be lower. Yet,
even if there is plenty of money,
nuclear contractors may still try to
cut corners on safety or on health
checks for workers, as has happened
in the case of the “nuclear nomads”
(see WISE News Communique
542.5239, “ Inadequate health checks
for French ‘nuclear nomads’ “).

The European Commission has said
that they expect a final version of the
“nuclear package” will be published
beginning/mid November. This could
be delayed, especially because of the
legal problems mentioned above.

Euratom loans

The other slight possibility for
Euratom reform lies in stopping the
extension of the Euratom loan
ceiling. Although originally intended
for building new nuclear power
stations in EU member countries,
Euratom loans are now usually
proposed for Eastern European
projects. These include the notorious
K2/R4 in Ukraine, which is still listed
as a Euratom loan project even after
Ukraine withdrew its loan
application (see WISE News
Communique 559.5345, “Ukraine
withdraws EBRD loan application for
K2/R4™).

After the K2/R4 loan, most of the
Euratom loan facility will be used up,
so the European Commission is

4 October 2002, WISE/NIRS Nuclear Monitor 574 5




proposing a 2-billion-euro (US$1.95
billion) extension to this facility.
This proposal needs to be approved
by consensus of the finance
ministers of all EU countries.

However, the only Euratom loan
under active consideration is the loan
for Cernavoda-2 in Romania (see
WISE/NIRS Nuclear Monitor
571.5424, “Romania: new financiers,
new problems for Cernavoda-2”).

Ministers from Denmark and Ireland
have stated that Euratom loans
should not be used to expand the

nuclear industry, as is the case with
Cernavoda-2 where (unlike K2/R4)
there is no requirement to close a
nuclear reactor of similar size.

The victory of the Red-Green
coalition in the recent German
elections could be the final blow for
Euratom loan extension.

By blocking the proposed Euratom
loan extension, the finance ministers
of EU member states would give a
signal to the European Commission
that Euratom is outdated and reform
is needed.

Sources: WISE Amsterdam; reports
from conference on Euratom, 12
September 2002; The European
Parliament and the Euratom Treaty:
past, present and future, European
Parliament working paper ENER 114,
May 2002; The Launch of the
European Commission’s Nuclear
Package, Antony Froggatt, 17
September 2002; Friends of the Earth
Europe press release, 13 September
2002

Contact: WISE Amsterdam or Diane
D’Arrigo at NIRS.

NETHERLANDS: SERIOUS
FAILURE IN PETTEN HFR

A Dutch TV documentary on the High Flux Reactor (HFR) in Petten, owned by the European
Commission’s Joint Research Center, revealed a serious failure within the cooling system.

(574.5443) Laka Foundation - At the
beginning of this year the 45MW
research reactor was closed
temporarily for safety inspections,
because of little cracks in the reactor
vessel (see WISE/NIRS Nuclear
Monitor 563.5377, “Petten HFR to be
closed temporarily”). This safety
problem was highlighted by
whistleblower Paul Schaap, an
operator at the HFR.

As a consequence of this, researchers
from the TV program KRO Reporter
examined the safety measurements
and revealed an undisclosed file, the
so-called “Veldman scenario”. Paul
Schaap didn’t name this scenario
earlier this year and doesn’t want to
talk about it, because of his ongoing
lawsuit against his dismissal.

The “Veldman scenario” is a
discovery made in 1985 by operator
Theo Veldman who was working at
the HFR from 1964 until 1995. He
revealed a serious failure inside the
cooling system: in the case of a crack
at the lowest spot the water will
discharge very quickly, causing a
meltdown.

A retired co-worker remembers that
the response of the board was laconic
and dismissive. Until 26 November

1987 all co-workers of the HFR kept
silent about the Veldman scenario.

This changed when an explosion
took place during the night of 26 / 27
November: a capsule exploded very
close to the reactor vessel. Former co-
worker F. Besanger, currently living
in Australia, says he was indignant
and angry that the reactor was
already restarted just after 11
minutes: “a highly irresponsible
decision. Everything had to be
inspected first.” While everybody
was shocked about the explosion, the
board members remained laconic.

After four days the European
Commission, the owner of the HFR,
was informed and a majority of the
Commission voted to keep the
reactor open. Independent nuclear
physicist Cees Andriesse called this
highly irresponsible. According to
him the costs of improving the
system are relatively low.

Afterwards it appeared that the
explosion was not mentioned to the
Dutch Nuclear Physics Authority
(KFD), because of fears that the
license could be withdrawn. The KFD
confirmed in writing that they
weren’t informed. According to a
former operator, the Veldman

6 WISE/NIRS Nuclear Monitor 574, 4 October 2002

scenario could turn into reality if the
explosion had taken place within the
core.

In 1992 a labor dispute arose,
because of financial cutbacks. Critical
articles on safety appeared in the
newspapers. Operator H. Slieker
went into a discussion with the then
director Mr Van den Kroonenberg. He
was shocked about his story of the
Veldman scenario and decided to
investigate the findings of Veldman.

When the internal report appeared
on 30 November 1992 it concluded
that if the Veldman scenario occurs,
the core would be uncovered in only
90 seconds.

Right up until today, the design fault
has not been repaired, because of the
board’s opinion that the chance of
the Veldman scenario occurring is
very small. Paul Schaap regrets that
he and his colleague operators didn’t
stand firm to demand safety
inspections after the 1992 internal
report.

By fall 1994, things were getting
worse after some light earthquakes
in the area of Petten, which were
apparently caused by natural gas
extraction in the area. According to



Slieker the cooling system was
thrown a few centimeters off its
balance. “Already in '86 the KFD
reported a subsidence of the
ventilation building. This was later
followed by a new subsidence of the
foundations of the reactor building.”

Andriesse emphasizes that the
possible consequences of the
Veldman scenario are much worse
than was calculated by Veldman. He
says he is quite sure that such a
scenario would end in a nuclear
explosion, a disaster with the
magnitude of the Hiroshima nuclear
bomb.

The board of Petten HFR, the Nuclear
Research Group (NRG) regrets the
negative news coverage. It
emphasizes that the safety of the
HFR is evaluated constantly and is
OK: “This is confirmed by the
authorities. The conclusions of

Essent’s nuclear activities.

September 2002

BORSSELE
A Dutch Court on Administrative Law ruled on 25 September that the
Borssele nuclear reactor does not have to close as of 31 December 2003. The
Dutch government had started the court case as it claimed that it had reached
agreement in 1994 with owner EPZ to close the plant by that date (see WISE
News Communique 551.5190: “Netherlands: court case on closure date
Borssele NPP”). The judge recognized that a deal was made but that it had not
been laid down in a legal contract. So, Borssele can stay open after 2003. In
reaction to the judgement, anti-nuclear activists in Groningen occupied for a
short time Essent’s office in Groningen (Essent is presently owner of
Borssele). WISE has intensified its campaign against Essent and has sought
close cooperation with green electricity supplier Echte Energie. Both will
organize a “national switch-over day” on 22 November. On that day,
customers of Essent will change to supplier Echte Energie in protest against

www.indymedia.nl , 25 September 2002; WISE Nieuwsbrief Atoomstroom,

recent inspections by the KFD and
the IAEA show no safety risks.”

Sources: KRO Reporter, 26
September; NRG press release, 25
September 2002

Contact: Laka Foundation, Ketelhuis-
plein 43, 1054 RD Amsterdam,
Netherlands

Tel: +31 20 616 8294; fax: +31 20
689 2179; Email: laka@antenna.nl;
Web: www.laka.org

AUSTRALIA: DIRTY DEEDS DONE
DIRT CHEAP AT MARALINGA

“What was done at Maralinga was a cheap and nasty solution that wouldn’t be adopted on white-
fellas land”. So said nuclear engineer and Maralinga whistle-blower Alan Parkinson on the Australian
Broadcasting Corporation’s Radio National on 5 August.

(574.5444) Jim Green — Parkinson
was intimately involved in the latest
“clean-up” of the Maralinga nuclear
weapons test site in South Australia,
contaminated by a series of British
nuclear tests from 1956-63.

He was the federal government’s
senior representative on the project
from 1993 until January 1998, at
which time he was removed from the
project after criticising
mismanagement and cost cutting. For
the next two years, Parkinson
advised the traditional owners, the
Maralinga Tjarutja, and since then he
has adopted the role of a public
whistle-blower.

The media has recently taken an
interest in the problematic “clean-
up” of Maralinga, and a resolution
was passed in the federal Senate on
21 August which “urges the
Government to exhume the debris at

Maralinga, sort it and use a safer,
more long-lasting method of storing
this material.”

The first phase of the “clean-up”
involved collecting a large volume of
contaminated soil and burying it.
During this phase of the project, dust
suppression was inadequate, as is
clearly evident in photographs and in
the government’s video record.
Malcolm Farrow, a federal
government bureaucrat, told a Senate
hearing on 3 May 2000, that “some
grams” of contaminated dust blew
away. Billions of grams in fact —
many thousands of tonnes.

On several occasions, work had to be
suspended because thick dust clouds
inhibited visibility. On at least one
occasion, the dust was so thick that
the forward-area facilities — over a
kilometre from the work site — were
evacuated by health physicists.

Vitrification of contaminated debris
In the later stages of the soil
collection and burial phase of the
project, dust suppression was
markedly improved. But far bigger
problems were looming. The second
phase of the “clean-up” involved
plutonium-contaminated debris
dumped in and around pits during
previous “clean-ups”.

Of particular concern was debris
resulting from 15 Vixen B trials
carried out from 1961-63 at a site at
Maralinga called Taranaki. In these
“minor” trials, bombs were detonated
in a manner which would not allow
them to explode as atomic bombs.
Instead, the tests simply melted the
plutonium and uranium, shooting it
into the air and allowing it to spread
far and wide.

Ironically, these “minor” trials
created greater local contamination

4 October 2002, WISE/NIRS Nuclear Monitor 574 7




than the seven atomic blasts in 1956-
57, whose vyield ranged from 1-27
kilotons.

One of the legacies of the Vixen B
trials was many tonnes of
contaminated debris such as steel
joists, cables, lead bricks, and
concrete firing pads.

The government decided to treat the
debris using a process called in-situ
vitrification (ISV), a thermal
treatment process which uses
electricity to turn the soil and pit
contents into a hard glass-like rock
which contains and immaobilises the
plutonium for many thousands of
years. All of the 21 debris pits at
Taranaki were to be treated by ISV,
and a contract for this work was
signed with the U.S.-based company
Geosafe. ISV began in May 1998.

Cost cutting

Before ISV began, it was discovered
that a greater volume of debris was
contained in and around the pits
than was initially estimated and
consequently ISV would cost more. In
September 1998, the federal
government announced its decision
to continue with ISV for some of the
Taranaki pits, but to exhume and sort
the contents of other pits and to treat
some of the contents by ISV and to
simply bury the rest in another
trench.

According to Parkinson: “Amazingly,
the sorting was done on the basis of
size, not by the level of radioactivity;
the larger pieces were to be treated
by vitrification and the smaller items
and soil buried. The most radioactive
thing | saw at Maralinga sent the
monitors off scale from a couple of
metres distance. It was a sphere
about a millimetre in diameter.”

In 1999, ISV was terminated
altogether in favour of shallow burial
of contaminated debris. Claims that
this decision was motivated by cost-
cutting continue to provoke fierce
responses. During a 3 May 2000,
Senate hearing, former science
minister Nick Minchin refuted the
“scurrilous suggestion which | see

floating around in the media that
suggests that this decision was made
on cost grounds.”

Current science minister Peter
McGauran said in a 19 August letter
in the Australian Financial Review
that “claims that the Government cut
corners at Maralinga and abandoned
the in situ vitrification process
because of cost concerns are
completely wrong.” But cost-cutting
was clearly and demonstrably the
motivation for the decision to
terminate ISV — a point made in
letters published in the AFR the
following day (along with a cartoon
depicting the science minister with
an extended Pinocchio nose from
telling lies about Maralinga).
Undaunted, McGauran asserted in an
AFR letter on August 22 that: “It is
outrageous to suggest that the in-situ
vitrification was dropped due to cost
considerations ...”

...debris from the pits that
had not been treated was
placed in a shallow trench

and covered with just a few
meters of soil.

That the decision to terminate ISV
was made largely or solely on cost
grounds is repeatedly spelt out in the
Maralinga project documentation. To
give a few examples:

* an October 1998 paper by the
government’s advisory committee,
the Maralinga Rehabilitation
Technical Advisory Committee
(MARTAC), said: “The recent
consideration of alternative
treatments for ISV for these outer
pits has arisen as a result of the
revised estimate for ISV being
considerably above the project
budget.”

*a 17 July 1998 paper written by the
chair of MARTAC gives the following
criteria for considering options for
the Taranaki pits: time savings; cost
savings; nature of waste form;
potential for exposure of waste; and

8 WISE/NIRS Nuclear Monitor 574, 4 October 2002

efficiency of operation. Cost savings
rated highly, whereas worker safety
and the long-term risks posed by the
radioactivity do not rate a mention.

* at a 13 April 1999 meeting, Garth
Chamberlain from GHD, the
construction company which was
appointed as project manager
(despite having little knowledge
about ISV and no experience with the
technology), said it was a much
easier, quicker and cheaper option to
exhume and bury debris rather than
using ISV.

The government came up with
various spurious reasons to justify
terminating ISV, including alleged
safety concerns. On March 21, 1999,
as ISV treatment of one Taranaki pit
was nearing completion, there was
an explosion. According to Parkinson,
writing in the February 2002 edition
of the IPPNW’s journal Medicine and
Global Survival, “The Department
used this incident as an excuse to
cancel the ISV contract... This
decision was taken long before the
investigation of the incident was
complete. The Department claimed
that it could not be sure that the
cause of the accident was not due to
the process, but both the report of
the investigation and the audit of
that report agreed that the cause was
something in the pit, not the
process.”

The government falsely claimed that
Geosafe was not prepared to
continue with ISV after the
explosion. The government falsely
claimed that vitrification was
abandoned because the Taranaki pits
were not as highly contaminated
with plutonium as originally
expected; all credible estimates were
between 1-5 kilograms of plutonium.
The government falsely claimed that
the Maralinga Tjarutja agreed with
the government’s decision to
terminate ISV.

Shallow burial

Once vitrification had been
abandoned, debris from the pits that
had not been treated was placed in a
shallow trench and covered with just



a few meters of soil. Worse still, the
trench was unlined and the geology
totally unsuitable - limestone and
dolomite with many cracks and
fissures.

ISV had been described as “world’s
best practice”, but since 1999 history
has been rewritten and the
government now considers shallow
burial of plutonium-contaminated
debris to be world’s best practice. But
far from being world’s best practice,
shallow burial of long-lived
radioactive waste is a clear breach of
the government’s own guidelines,
which state that long-lived waste
should be disposed of in a deep
geological facility. Nor would shallow
burial of plutonium-contaminated
waste be acceptable in countries such
as the UK or the USA.

Another ploy by the government has
been to pretend that the debris has

been subject to deep burial even
though it is under only a few meters
of soil. The burial is not “deep”, no
matter how loose the definition.
Another ploy was to invent a
mongrel category of “deep” near-
surface burial.

Remediation

The large volume of debris in shallow
burial at Taranaki certainly needs to
be remediated, either by ISV
treatment or possibly by encasement
in concrete. There may be scope for
further remediation at Maralinga; for
example, in areas where collection of
contaminated soil was problematic.
An inquiry needs to be instigated to
determine an appropriate course of
action.

However, the federal government
persists with the mantra that the
“clean-up” was world’s best practice.
To do otherwise would necessitate

another clean-up. The back-down,
and the clean-up, would jeopardize
the government’s next nuclear
assault on South Australia — a
national radioactive waste dump.
Further delays with the dump project
could in turn jeopardize one of the
government’s pet projects — a new
nuclear ‘research’ reactor in the
southern Sydney suburb of Lucas
Heights (see WISE/NIRS Nuclear
Monitor 571.5427, “Sydney’s reactor
rumbles”).

[More information on Maralinga,
including a collection of articles by
Alan Parkinson, is at the web site
www.geocities.com/jimgreen3.]

Source and contact: Jim Green
B.Med.Sci. (Hons.) PhD

18 Rose St., Chippendale, NSW, 2008
Australia.

Tel: +61 2 9211 0805

E-mail: jimgreen3@ozemail.com.au

URANIUM MINING VICTORY
AGAINST COGEMA

A Canadian church group has won a court case against a uranium tailings dump, forcing work to
stop at all uranium mines in northern Saskatchewan connected to the dump. This is anther
victory against the French nuclear multinational Cogema, which is the subject of criticism of a
new report by the Safe Energy Communication Council.

(574.5445) WISE Amsterdam — The
Inter-Church Uranium Committee
Educational Cooperative won its
court case against the Atomic Energy
Control Board (AECB - now called the
Nuclear Safety Commission) and
Cogema Resources.

Federal court Judge Campbell ruled
that a Judicial Review was necessary
for the AECB decision to grant an
operating license for the JEB
Uranium Tailings Facility without a
full environmental assessment.

The decision means that as of 24
September 2002, the operating
license for the JEB nuclear waste
facility has been quashed. In effect,
all uranium mine operations in
northern Saskatchewan connected to
the JEB pit will have to cease, as
there is nowhere to put their waste.

This includes the McClean Lake and
Cigar Lake mines.

Cogema Resources — part of the
French nuclear multinational
Cogema — is taking immediate steps
to request the Federal Court of
Appeal to have the decision to quash
the license stayed while an appeal is
heard.

Cogema under fire

Cogema’s environmental and safety
record is the subject of The COGEMA
File, a new report from the Safe
Energy Communication Council.

The COGEMA File is a compilation of
known environmental, health and
safety violations by Cogema from 16
different instances, including three
that were described in an earlier joint
report, COGEMA: Above the Law?

and released by SECC and the
Institute for Energy and
Environmental Research in May
2002.

COGEMA Inc. is set to process
surplus weapons plutonium into
mixed-oxide (MOX) fuel at the
Savannah River Site in South
Carolina (see “U.S. utility gets green
light for weapons work” in this
WISE/NIRS Nuclear Monitor). Yet the
NRC has publicly stated that
Cogema’s record “good, bad or
indifferent” will not affect the
agency’s decision-making in regard to
COGEMA Inc.’s work in the U.S.

“The incidents we researched
consistently demonstrated Cogema’s
cover-ups, corporate secrecy,
disregard for international law, illegal
importing and dumping,

4 October 2002, WISE/NIRS Nuclear Monitor 574 9



contamination, leaks, toxic
discharges, and cavalier approach to
issues of human health,” said Linda
Gunter, SECC’s communications
director who researched and
authored the new items in the
report.

The report covers incidents at
Cogema’s reprocessing plant at La
Hague, France, which is notorious for
releasing a cocktail of toxic and
radiological chemicals into the
surrounding air and water. It also

includes details of leaks, spills and
fines at Cogema’s North American
uranium mining operations.

Scott Denman, SECC’s Executive
Director, commented: “This is not
the kind of company the American
public want to invite into their back
yard, particularly to handle
something as lethal and toxic as
weapons plutonium.”

The report can be accessed on SECC’s
web site at www.safeenergy.org.

Hard copies can be ordered directly
from SECC.

Source: WISE Uranium; SECC press
release, 1 October 2002

Contact: Safe Energy Communication
Council, 1717 Massachusetts Ave.
NW, Suite 106

Washington, DC 20036, US

Tel: +1 202 483 8491

Fax 202-234-9194

Email: info@safeenergy.org

Web: www.safeenergy.org

REFERENDUM REJECTS SWISS

NUCLEAR WASTE DUMP

In a referendum in the Swiss canton of Nidwalden on 22 September with a 71% turnout, 57.5%
voted againgt a repository of low and intermediate-level nuclear waste in nearby Wellenberg.

(574.5446) Herman Damveld -
Afterwards, the government
announced an end to the repository
plans. This is a hard blow for the
nuclear industry, which had already
spent 80 million Swiss francs (US$47
million) on research and attempts to
persuade the local population to
accept the dump.

Opponents of the repository plans
formed the Committee for
Nidwalden’s Right to Decide about
Nuclear Power (MNA). Peter Steiner,
spokesperson of the MNA, pointed
out that the population had already
rejected the plans in a 1995
referendum. The MNA is willing to
discuss what should now be done
about the repository, but only after a
decision to stop the nuclear power
program has been taken. The MNA
wants to look at the possibility of
storing nuclear waste outside
Switzerland. According to Steiner, the
Alps are too risky because of the
possibility of earthquakes. And
because of the international nature
of nuclear power (uranium also
comes from outside Switzerland),
Steiner thinks that it is “not absurd”
to call for an international approach
to the nuclear waste problem.

The decision to reject the repository
came after a hard-fought campaign.
There were no direct debates

between pro-dump and anti-dump
campaigners; they attacked each
other via the media. The dump
proponents placed many large
advertisements in the media,
emphasizing the importance of
research and making out that it was
purely about scientific research. On
the other hand, they also stressed
the financial advantages: the canton,
and especially the village of
Wolfenschiessen (at the foot of the
Wellenberg mountain) would receive
millions of francs per year.

Dump proponents claimed that the
opponents were fear-mongers who
did not want a professional dialogue.
“We don’t live any more in the
Middle Ages, when people were
scared and set fire to researchers; we
form our opinions on the basis of
facts”, announced the dump
proponents in their full-page
advertisements. By this, they implied
that opponents of the dump were
only reacting with fear, had no
interest in the facts and were old-
fashioned, left-wing, Reds, Greens or
extremists.

In other advertisements, they
portrayed themselves as modern; in
one advertisement they suggested
that people who wanted to know
how MP3 digital music worked would
also want to examine the plans for

10 WISE/NIRS Nuclear Monitor 574, 4 October 2002

the Wellenberg repository. The
proponents even said that they were
responsible for future generations,
implying that the opponents were
being irresponsible.

This is a common ploy: claiming
possession of truth and
responsibility and thereby implicitly
denouncing everyone who does not
agree. This tactic prompted a
Nidwalden resident to say: “In the
eyes of the nuclear lobby, 71% of the
inhabitants of Nidwalden are stupid
and anxious. It is unbelievable that
that’s what they think of us.”

The MNA, however, pointed out that
the marlstone rock of Wellenberg
contains a lot of water and is
unstable; an underground repository
would require an enormous amount
of effort to keep it open and stop the
tunnels from distorting or collapsing.
Retrievable storage of nuclear waste
in the rock is no more than an empty
promise. In the end, this argument
won the day. After 17 years, the
Wellenberg dump plans have now
been shelved.

Source and contact: Herman
Damveld, Selwerderdwarsstraat 18,
9717 GN Groningen, The
Netherlands

Tel: +31 50 3125612

Email: h.damveld@hetnet.nl



Bigger bailout for BE. The UK
government has not just renewed its
temporary loan to British Energy (see
WISE/NIRS Nuclear Monitor 573, “In
Brief”) — it has increased it to £650
million (US$1 billion). Belgium has
complained to the European
Commission that the loan is in breach of
European competition rules, and could
distort the electricity market.

BBC, 2 October 2002

U.S. waste setbacks. The State of
Nebraska has been fined US$151 million
for refusing to issue a license in 1998 for
a dump for low-level radioactive waste
from five states (Nebraska, Kansas,
Oklahoma, Arkansas and Louisiana). The
state has already started its appeal
against the ruling.

Also, a federal court has struck down a
deal that the Energy Department made
with Peco (now part of Exelon) to offset
part of its contributions to the nuclear

IN BRIEF

waste fund so as to pay for on-site dry
cask storage at Peach Bottom.

Finally, in California, Governor Gray
Davis has vetoed a bill that would have
put strict limits on the disposal of low-
level radioactive waste, but issued a
moratorium on waste from
decommissioned nuclear sites going to
municipal landfills. Sierra Club
spokesman Bill Magavern criticized the
moratorium because it “still allows for
recycling of radioactive waste”.
omaha.com, 1 October 2002; Las Vegas
Review-Journal, 27 September 2002; AP,
30 September 2002

Bulgaria issues EU ultimatum. Bulgaria
has told the European Union that it will
delay closure of Kozloduy 3 and 4 unless
the EU sends experts to inspect the
units’ safety and to re-evaluate the
demand that the reactors should be
closed by the end of 2006. The reactors
have no containment and are amongst

the most dangerous of the Soviet-
designed pressurized water reactors
(VVERS).

AP, 24 September 2002

China: Qinshan-4 critical. The CANDU
reactor Qinshan-4 achieved criticality on
22 September, three weeks ahead of
schedule. It is due to be connected to the
grid in October achieve commercial
operation by the end of 2002.

WNA News Briefing, 25 September - 1
October 2002

US: Practice emergency turns real. An
emergency drill at the Oak Ridge Y-12
plant turned real after a fire ignited
under a uranium hood on 26 September.
The fire occurred when depleted
uranium metal which was being used in
the hood ignited spontaneously. No-one
was reported to be injured.

The Oak Ridger, 26 September 2002

WISE Amsterdam

P.O. Box 59636

1040 LC Amsterdam
TheNetherlands

Tel: +3120612 6368

Fax: +31206892179

Email: wiseamster@antenna.nl
Web: www.antenna.nl/wise

NIRS

1424 16th Street NW, #404
Washington, DC 20036
UsA

Tel: +1202 3280002

Fax: +12024622183
Email: nirsnet@nirs.org
Web: www.nirs.org

NIRSSoutheast

P.O. Box 7586

Asheville, NC 28802

USA

Tel: +18286751792

Email: nirs.se@mindspring.com

WISEArgentina

c/o Taller Ecologista

CC441

2000 Rosario

Argentina

Email: wiseros@cyberianet.ar
Web: www.tdler.org.ar

WI SE Czech Republic
c/o Hnuti Duha
Bratisavska31
60200Brno

Czech Republic

Tel: +42054521 4431

NIRS/WI SE officesand relays

Fax: +4205 4521 4429
Email: jan.beranek@ecn.cz
Web: www.hnutiduha.cz

WI SE Japan

P.O.Box 1

Konan Post Office
HiroshimaCity 739-1491

Japan
Tel/Fax: +81 82 828 2603
Email: dogwood@muc.biglobe.nejp

WISERussa

P.O.Box 1477

236000K aliningrad

Russia

Tel/fax: +7 0112 448443
Email: ecodefense@online.ru
Web: www.ecodefenseru

WISE Sovakia

c/o SZOPK Sirius
KatarinaBartovicova
Godrova3/b

811 06 Bratidava
Slovak Republic

Tel: +421 905 935353
Fax: 421 2 5542 4255
Email: wise@wise.sk
Web: www.wise.sk

WISE SouthKorea
c/oEco-center

121-0204F

GongDeok Building 385-64
GongDeok-dong Mapo-go
Seoul

South Korea

Tel: +822718 0371

Fax: +822718 0374
Email: ecenter@eco-center.org
Web: www.eco-center.org

WI SE Spain

Appartado de Correos 741

43080 Tarragona

Spain

Email: jaume.morron@retemail .es

Web: www.ecol ogistasenaccion.org/otros/
wisehtm

WI SE Sweden

c/oFMKK

Barnéngsgatan23

116 41 Stockholm

Sweden

Tel: +46 884 1490

Fax: +46 884 5181

Email: info@folkkampanjen.se
Web: www.folkkampanjen.se

WISE Ukraine

c/o Ecoclub

P.B.#73

Rivne-33023

Ukraine

Tel/fax: +380362284 166
Email: ecoclub@ukrwest.net

WISEUranium

Peter Diehl

Am Schwedenteich 4

01477 Arnsdorf

Germany

Tel: +49 35200 20737

Email: uranium@t-online.de

Web: www.antenna.nl/wise/uranium

4 October 2002, WISE/NIRS Nuclear Monitor 574 11




WISE/NIRS NUCLEAR MONITOR

The Nuclear Information & Resource Service
was founded in 1978 and is based in
Washington, US. The World Information
Service on Energy was set up in the same year
and houses in Amsterdam, Netherlands. NIRS
and WISE Amsterdam joined forces in 2000,
creating a worldwide network of information and
resource centers for citizens and environmental
organizations concerned about nuclear power,
radioactive waste, radiation, and sustainable
energy issues.

The WISE/NIRS Nuclear Monitor publishes
international information in English 20 times a
year. A Spanish translation of this newsletter
is available on the WISE Amsterdam website

(www.antenna.nl/wise/esp). A Russian version

is published by WISE Russia and a Ukrainian
version is published by WISE Ukraine. The
WISE/NIRS Nuclear Monitor can be obtained
both on paper and in an email version (pdf
format). Old issues are available through the
WISE Amsterdam homepage: www.antenna.nl/
wise.

Receiving the WISE/NIRS Nuclear Monitor

US and Canada based readers should contact
NIRS for details of how to receive the Nuclear
Monitor (address see page 11). Others receive
the Nuclear Monitor through WISE Amsterdam.
For individuals and NGOs we ask a minimum
annual donation of 50 Euros (20 Euros for the
email version). Institutions and industry should
contact us for details of subscription prices.

-

(eR
WA WE
\ ?E;E \N\?R\
\

N
PR
WA

wissnrs NUCL EAR MONITOR

S 5 :

Tz O g

B O =

E%%m B

<SS EY £
< E
Lo % E

uFEE

Emg%

(@]

§8sZ




