
June 28, 2002#570

NUCLEAR MONITOR
A Publication of World Information Service on Energy (WISE) and the Nuclear Information

& Resource Service (NIRS), incorporating the former WISE News Communique

IN THIS ISSUE:

Yucca Mountain showdown  1

Plutonium hits the road despite "dirty bomb" scare  3

Severity of South Korean accident concealed  4

Cracks threaten industry's future  5

Sellafield radiation risk confirmed by new health study  5

U.S.: fate of Moab uranium mil tailings pile still undetermined  7

Taiwan: welds falsified in new scandal at Lungmen  9

Belarus: a glimmer of hope for Prof. Bandazhevsky?  9

In brief 10

World Information Service on Energy
founded in 1978

YUCCA MOUNTAIN SHOWDOWN
The United States Senate is preparing to hold a landmark vote on whether Yucca Mountain, Nevada will
become the nation’s first high-level radioactive waste dump. Timing of the vote is not certain, but as this
Nuclear Monitor goes to press, it appears likely shortly after the Senate’s Fourth of July holiday recess.

(570.5415) NIRS - If the Senate does
not vote on the issue by 25 July,
Nevada Governor Kenny Guinn’s (R)
veto of the project will be upheld,
and the project will be cancelled
permanently.

Both opponents and supporters of
Yucca Mountain have been engaged
in intensive campaigns to galvanize
their base of support and win over
“swing” voters.

And although it remains an uphill
battle for Yucca opponents,
momentum appears to be moving
slightly their way at this writing, as a
number of recent events have raised
new questions about the viability of
the Yucca project.

* On 14 June, a 4.3 magnitude
earthquake shook Yucca Mountain
(and Yucca supporters) and served as
a reminder that the site is in one of

the mostly seismically-active areas of
the United States. That same day,
Nuclear Regulatory Commission
Chairman Richard Meserve said that
high-level waste can be stored
adequately on-site for decades if
Yucca Mountain is not approved by
Congress—undercutting arguments
by Yucca supporters that the dump is
necessary to avoid imminent
problems.

In a rare moment of candor, Meserve
admitted that the Yucca issue is not
necessarily about safe radioactive
waste storage, but about utility
economics and politics. “From the
public perception and political view,
Yucca Mountain has become a litmus
test for nuclear power,” he said. “And
it has been an issue that millions of
dollars have been spent to develop
the site, and the country’s
willingness to spend billions of
dollars more to develop another site

is questionable.” Meserve added that
expansion of onsite storage would
not be welcomed by nuclear
utilities—which would have to pay
for that expansion. At Yucca
Mountain, the Nuclear Waste Fund
would pay for all waste
transportation and storage, with
taxpayers making up the substantial
difference.

* Also in mid-June, the
Environmental Working Group
unveiled a highly-publicized new
website (www.mapscience.org) that
allows users to find out how close
they live to a likely radioactive waste
transport route, as well as how many
schools, hospitals and other
institutions lie near the routes. The
site also addresses a continuing lie
about Yucca Mountain—that it would
make a substantial difference to the
nation’s radioactive waste storage
problem. Indeed, the website shows
clearly that huge amounts of high-
level waste would remain at reactor
sites across the country even when
Yucca has stopped accepting new
waste.

* Meanwhile, numerous musical
acts, including Bonnie Raitt,
Midnight Oil, The B-52s, Crosby,
Stills, Nash & Young and the Indigo
Girls have been touring the country
raising awareness about the Yucca
issue and encouraging their
audiences to oppose the Yucca
project. Actor Mike Farrell came to
Washington in June, bringing with him
a letter signed by some 70 Hollywood
celebrities, opposing the project.



   WISE/NIRS Nuclear Monitor 570, 28 June 20022

* On 17 June, the U.S. Conference of
Mayors approved a resolution raising
serious concerns about the
Department of Energy’s planning for
transportation of high-level waste.

* A six-cask radioactive roads and
rails tour, sponsored by NIRS,
converged on Washington for a rally
on 18 June that coincided with a
national call-in to Senators day. The
mock waste casks toured the
Northeast, Southeast, Midwest and
Northwest, and most are continuing
touring through June. Citizens
Awareness Network, Citizens Action
Coalition of Indiana, Citizen Alert
and Blue Ridge Environmental
Defense League activists have been
driving the casks across the country,
meeting with activists, the public
and the media, and drawing new
attention to the issue of unnecessary
and dangerous radioactive waste
transportation. The 18 June rally
brought together leaders of 10
national environmental groups along
with both Nevada senators.

* The next day, 19 June, Senate Yucca
supporters—who still confidently
predict victory—tried unsuccessfully
to rush a floor vote on the issue,
prompting a strong rebuke from
Senate Majority Leader Tom Daschle.

Said Daschle, “Senate Republicans
have demonstrated how misguided
their priorities are by making
another attempt to ram through a bill

The upcoming vote on Yucca Mountain appears closer than ever. Your actions
now can make the difference! Your efforts so far are working! Because
Senators are hearing from their
constituents, more and more are looking more closely at this issue. We need
to keep up and expand our efforts.

Try to make appointments to meet with your Senators when they return
home for the July 4th recess, and to attend public events they participate in.
Senators who have pledged to vote against Yucca should be publicly praised;
those who have pledged to vote for the dump should hear from constituents.
We have plenty more postcards for your Senators; please let us know if you
want some-we encourage you to pass them out to your friends and
colleagues, and then return them to NIRS so we can hand-deliver them.

Take advantage of free media! This issue is ripe for radio talk shows; even if
the host is not with you, the audience likely will be. Please respond to pro-
Yucca editorials in your newspapers, and keep writing letters to the editor
even when there are no editorials.

Capitol Switchboard: 202-224-3121. Make sure all of your family, friends and
colleagues have called your Senators to express their opposition to Yucca
Mountain.

As always, call upon NIRS for any help we can provide.

catering to power companies - and to
do so while the Senate is considering
the Department of Defense
authorization bill.

“Passing the defense bill and
providing for the well-being of our
armed services in the middle of a war
is a greater priority than protecting
the special interests of the nuclear
industry.  Americans want Congress
to address real domestic problems
such as the need for affordable
prescription drugs and quality
schools, not waste time and money
appeasing the nuclear power
industry.

“This bill will not solve anything.  It
will only create 100,000 new
problems in nearly every state in the
form of radioactive shipments on
highways and railways, creating a
multitude of terrorist targets.  And it
will create a multi-billion-dollar
boondoggle on an earthquake fault in
Nevada.”

The key vote on Yucca Mountain is
likely to come not on the up-or-down
vote on the project itself, but on a

WHAT U.S. READERS CAN DO

procedural issue: whether any
Senator can, or should, bring up this
resolution for a floor vote over the
opposition of the Senate Majority
Leader, who normally is the only
Senator who can bring a measure for
a vote. Special provisions were
inserted into the Nuclear Waste
Policy Act to allow such a technique,
but Senate precedent argues strongly
against allowing an individual
Senator to essentially overrule the
Majority Leader. Daschle has made
clear that he has no intention of
bringing the issue to the floor.

Thus, the nuclear industry must rely
on its hardcore supporters to force
the issue, and perhaps create a new
Senate precedent that could backfire
upon them at a later date.

Source and contact: Michael
Mariotte at NIRS

WISE Amsterdam/NIRS
ISSN: 0889-3411

Reproduction of this material is
encouraged. Please give credit when
reprinting.

Editorial team: Stuart Field, Robert
Jan van den Berg (WISE Amsterdam),
Michael Mariotte (NIRS) With
contributions from Cumbrians
Opposed to a Radioactive
Environment (CORE), Green Korea
United, Solange Fernex and WISE
Uranium.

The next issue of the WISE/NIRS
Nuclear Monitor (571) will be mailed
out on 19 July 2002.



28 June 2002, WISE/NIRS Nuclear Monitor 570    3

PLUTONIUM HITS THE ROAD
DESPITE “DIRTY BOMB” SCARE
Despite the arrest and detention of Abdullah al-Muhajir for plotting to build a “dirty bomb”, highly controversial
transports of plutonium are going ahead, both within the US and internationally from Japan to the UK.

(570.5416) WISE Amsterdam - The
revelation that US citizen Abdullah
al-Muhajir had been arrested on 8
May, accused of conspiracy to build
and detonate a “dirty bomb”
designed to spread radioactive
contamination caused a media
frenzy.

While it wasn’t clear how close al-
Muhajir got with his plans, it was
soon clear that finding radioactive
material would not be a problem. As
Neil Sheehan of the US Nuclear
Regulatory Commission (NRC) put it,
“The difficulty is that we live in a
society where there are 2 million
sources out there in active use.
Controlling that is a formidable task.”

Inevitably it seems, some of the
sources disappear. The NRC reported
in May that U.S. companies have lost
track of nearly 1,500 radioactive
items since 1996, and more than half
were never recovered.

In at least two cases, enough
radioactive material to contaminate
60 city blocks was  abandoned by the
owners of bankrupt companies
which made gauges to map oil wells.

In one case, the owners were kind
enough to ask the Department of
Energy (DOE) for help; in the other
case, they simply abandoned the
radioactive material in a truck and
fled to Costa Rica.

The annual budget of the DOE
agency set up to deal with abandoned
sources has been cut by more than
half, from US$7 million for the fiscal
year ended August 2000 to US$3
million this year. Amazingly, despite
the “dirty bomb” plot, the budget is
set to be cut still further next year, to
US$2.2 million.

Of course, the biggest sources of

radioactivity by far are in the nuclear
industry. How lethal this is can be
seen from the industry’s own claims
that if terrorists tried to steal
irradiated nuclear fuel, the radiation
would kill them before they could
make a “dirty bomb”.

In other words, what the industry
calls “clean” nuclear power produces
waste that is too “dirty” to be used in
a “dirty bomb”!

This nuclear material is particularly
vulnerable when it is being
transported.Nevertheless, the
nuclear industry is going ahead with
transports of plutonium which could
be used to make a “dirty bomb” or
even a nuclear weapon.

Rocky Flats to Savannah River
It must be hard to imagine a less
suitable time to transport weapons-
grade plutonium across the U.S. from
Rocky Flats in Colorado to Savannah
River in South Carolina.

South Carolina Governor Jim Hodges
threatened to block the shipments by
sending out state troopers, but his
plna to block the transports was
declared unconstitutional by a
federal appeals court, and the
plutonium transports are ready to
roll.

Under an agreement for the U.S. and
Russia each to dispose of 34 metric
tons of surplus plutonium from
nuclear weapons, the plutonium is to
be converted into MOX fuel for use
in nuclear power stations.

Originally the plan was only to
convert part of the U.S. plutonium
into MOX fuel and mix the rest with
nuclear waste, but the Bush
administration decided to convert all
the plutonium into MOX fuel, even
though a question mark still hangs

over the quality of some of the
plutonium.

The plan is then to load the MOX
fuel into reactors which were never
designed to use it. Loading MOX
makes reactors harder to control, and
so more likely to have an accident,
and irradiated MOX fuel is more
radioactive than normal irradiated
fuel, so anti-nuclear campaigners
vehemently oppose this (see NIRS
info sheet “Why Environmentalists
Say NIX to MOX Plutonium Fuel”).

Nevertheless, Duke Energy’s Catawba
and McGuire reactors are proposed
for MOX loading in spite of features
such as ice-condenser containment
systems which the NRC considers
100 times more vulnerable to failure
than conventional containment
designs. Even Duke Energy itself has
raised questions about whether the
plan is feasible.

The Russian side of the program has
yet more problems. The original plan
for a German MOX plant to be
dismantled and re-built in Russia to
convert the Russian plutonium into
MOX fell apart last year (see WISE
News Communique 553.5311,
“Hanau MOX plant to be scrapped,
not exported”).

Return of falsified MOX
Meanwhile, another MOX debacle
continues with the return of falsified
MOX from Japan to Sellafield in the
UK. BNFL was caught falsifying
quality control data for MOX fuel
shipped to Japan in 1999 (see WISE
News Communique 518.5083, “BNFL
fiddling MOX quality control data”).
The Japanese utilities insisted it
must be returned before they would
sign any more MOX contracts.

After initial UK government
opposition (see WISE News



   WISE/NIRS Nuclear Monitor 570, 28 June 20024

Communique 529.5164, “BNFL’s
response to NII criticisms; UK not
willing to take MOX fuel back”) the
return shipments finally got the go-
ahead.

On 26 April 2002 – the 16th
anniversary of the Chernobyl disaster
– BNFL’s armed transport ships set
sail from the UK, bound for Japan.

They are currently expected to leave
Japan with the falsified MOX in early
July – possibly on the Fourth of July.

Cumbrians Opposed to a Radioactive
Environment (CORE) described the
transport as a “shipment of shame”
which “will be carried out under the
unforgiving glare of the world’s
media”.

Sources: Pittsburgh Tribune-Review,
23 June 2002; The Washington Post,
11 June 2002; IEEE Spectrum,
November 2001; ENS, 21 June 2002;
CORE press release, 26 April 2002

Contacts: For U.S. MOX, contact Mary
Olson at NIRS Southeast; for other
issues, contact WISE Amsterdam or
NIRS’ Washington, D.C. office.

SEVERITY OF SOUTH KOREAN
ACCIDENT CONCEALED
An accident at a nuclear power station in South Korea in April, originally described as a “coolant leakage
incident”, was in fact a steam generator tube rupture which led to around 45 tons of primary coolant leaking into
the secondary circuit. What is more, an official of the Korea Institute of Nuclear Safety has warned that revealing
the exact cause of the accident may “harm the reliability of whole nuclear industries”.

(570.5417) Green Korea United - The
12th “Steam Generator Tube Rupture
(SGTR)” accident in the world
occurred in Ulchin nuclear power
plant (unit 4) located in the north-
eastern part of South Korea. Due to
this rupture accident 45 ton of the
primary coolant was poured into the
second coolant system.

The accident happened around 18
hours after the shut down for the
regular inspection and fuel exchange,
and the emergency core cooling
system (ECCS) didn’t work, so
operators had to manually input the
emergency coolant to the reactor.

Even though the accident happened
on 5 April, the Korean Hydro &
Nuclear Power (KHNP) and the
regulator (Ministry of Science &
Technology) hid the severity of the
accident for the past two months by
deliberately describing it as a
“coolant leakage incident” in their
press release.

Korean nuclear activists didn’t
recognize this press release seriously
at first due to their distorted
information. The Korean Nuclear
Safety Committee announced last 25
May that the “incident” is Level 1 on
the 7-level International Nuclear
Event Scale (INES), insisting that
there was no radiation release to the

outside and no one affected by
radiation from this event.

Ulchin 4, which started operating in
December 1999, was inspected by the
licensee, Korea Hydro and Nuclear
Power (KHNP), three times before
this accident. The inspection
methods called Bobbin and MRPC
(Motorized Rotating Pancake Coil)
revealed slight crack indications, but
KHNP ignored the indications,
claiming that they were not
significant.

According to the final investigation
report of Korean Nuclear Safety
Committee on this accident (which
they describe as an “incident”), the
main causes of the accident were
several cracks around the Expansion
Transition - just above the tube sheet.
However, the report deliberately
avoids commenting on the
problematic material of the tube - the
so-called Alloy 600 (HTMA), and even
slightly denies the probability that
the material may have caused the
developing of the cracks.

Nevertheless, according to the
Korean Atomic Energy Research
Institute, the exact cause of the
accident has not been confirmed yet.

There have been 11 SGTR accidents
in the world so far, once in Belgium
and Japan respectively and 9 times in

the US. All the reactors that have
experienced SGTR accidents had
steam generators made of Alloy 600
(or Inconel 600), and the material has
been considered as a main cause of
rapid deterioration of the tubes.

Unfortunately, the so-called Korean
Standard Nuclear Plants from
Yonggwang 3,4,5,6 to Ulchin 3,4 have
installed the same type of steam
generators so far.

The KHNP affirms that it can probe
or predict this kind of crack on steam
generators’ tubes since it now has
experience, and will prevent same
kind of “incident” from other nuclear
reactors.

However, it didn’t explain clearly
why it had failed to investigate the
cracks appropriately and how it plans
to avoid repeating the same problem.

Source and contact: Kwanghoon
Seok, Energy and Nuclear Safety
issues, Green Korea United, 113-34,
Seongbuk-dong, Seongbuk-gu, Seoul,
South Korea, 136-821
Tel: +82 2 747 8500
Fax: +82 2 766 4180
E-mail: nonuke@greenkorea.org,
nonuke@hanmail.net



28 June 2002, WISE/NIRS Nuclear Monitor 570    5

An unnamed official of the Korea Institute of Nuclear Safety (KINS) said it would take several months for the KHNP to
find out the exact cause and process of the steam generator tube rupture. However, he added that the nuclear industry
will hesitate to reveal the exact cause since “this kind of investigation may harm the reliability of whole nuclear
industries as well as the steam generator supplier”.

Such potentially embarrassing revelations about nuclear accidents are often hidden in “commercially confidential”
reports. Occasionally parts of these reports are revealed. For example, in a report into the Davis-Besse incident, one such
report was quoted as saying that cracks in reactor vessel head penetrations were discovered over twice as often in
French reactors as in reactors in other countries. Matthieu Schuler from the French nuclear safety authority suggested
this was because the French use eddy-current testing to detect cracks rather than the ultrasonic methods often used
elsewhere, including in the US (see WISE/NIRS Nuclear Monitor 568.5402, “Large numbers of undetected cracks in the
world’s PWRs”).

However, the recent Korean incident throws doubt even on the eddy-current testing method, since the two types of
testing used - Bobbin and Motorized Rotating Pancake Coil (MRPC) - are both forms of eddy-current testing. True, they
revealed crack indications, but the utility was unable to predict that these would lead to catastrophic failure of the tube.
Indeed, despite decades of research in universities all over the world and data from hundreds of reactors, there is still
no reliable method of predicting crack growth.

This, of course, has not stopped the US Nuclear Regulatory Commission from extending the licenses of some reactors to
as much as 60 years. Since no power reactor has been in operation for this long, this means that the old reactors will
enter unknown territory, with increasing numbers of cracks, and more chance that the cracks may lead to catastrophic
failure as the metal becomes more and more embrittled from decades of irradiation.
Green Korea United report, 19 June 2002; WISE Amsterdam

CRACKS THREATEN INDUSTRY’S FUTURE

SELLAFIELD RADIATION RISK
CONFIRMED BY NEW HEALTH STUDY
A new report confirms the late Professor Martin Gardner’s hypothesis that Paternal Preconceptional Irradiation
(PPI) is a risk factor for leukaemia and non-Hodgkin’s lymphoma (NHL) in children of male Sellafield radiation
workers. The effect may not be confined to Seascale and cannot be explained by population mixing.

(570.5418) CORE - The study was
reported by journalist Rob Edwards
in the New Scientist on 20 June. New
research, with wider temporal and
geographical boundaries than the
original hypothesis put forward by
the late Professor Martin Gardner in
1990.

Prof. Gardner, who died in January
1993, suggested in his report (1) that
Sellafield men’s exposure to ionizing
radiation in the course of their work
led to mutations in their sperm
which increased substantially the
risk of leukemia in their children
(The Gardner Hypothesis).

The new report not only confirms his
original research showing an
increased dose response risk of
cancer in children of male Sellafield

radiation workers, but also confirms
that this risk was significantly
increased with the father’s total
preconceptional external radiation
dose.

Authors Heather Dickinson and
Louise Parker from the North of
England Children’s Cancer Research
Unit at the University of Newcastle
confirm in their report (2) that
children of radiation workers born
outside Seascale had a 2-fold risk, but
children under 7 who were born in
Seascale between 1950 and 1991 had
a highly significant 15-fold risk of
getting leukemia and Non-Hodgkin’s
lymphoma.  This risk was raised
significantly as external parental
preconceptional irradiation (PPI)
increased.

This dose response was unlikely to
be explained by population mixing –
a theory put forward by Professor Leo
Kinlen, which claims that people
moving to the area (e.g. to work at
Sellafield) result in the spread of a
virus which causes leukemia (3) even
though no such virus has yet been
found (4).

The researchers also said that the
possibilities of the PPI effect could
not be excluded outside Seascale.
Children whose fathers were
monitored for exposure to natural
uranium before conception were also
shown to have an increased risk.

The fact that Sellafield workers have
had the highest radiation doses of
any in the nuclear industry in
Western Europe or North America



   WISE/NIRS Nuclear Monitor 570, 28 June 20026

In late April 2002, in briefing
Sellafield Local Liaison Committee’s
Environmental Health Sub
Committee on the study, a
spokesman for Sellafield’s research
satellite at Westlakes promoted
population mixing at the expense of
the PPI impact shown in the study.

Slap in the face to BNFL
The new research is a slap in the face
to BNFL and the nuclear industry as a
whole, who have consistently
disputed and discredited Gardner’s
work for the last 12 years. CORE
campaigner Janine Allis-Smith
welcomed the vindication of Martin
Gardner’s 1990  findings and said:.

“We have always believed Gardner
was right. Sellafield is the dirtiest
plant in the Western world with the
highest radiation doses to its
workers. Gardner’s work has
withstood everything the Nuclear
industry has thrown at it in its
attempt to discredit it. It is
deplorable and shameful that BNFL
have consistently led workers to
believe that Gardner was wrong, that
it was just an association of no
particular importance and that
radiation exposure could not harm
their future children. It comes as no
surprise that BNFL have been
uncharacteristically quiet in the
media about this research which was
published nearly three months ago.”

References
(1) Results of a case-control study of
Leukaemia and lymphoma among young
people near Sellafield nuclear plant in
West Cumbria, British Medical Journal
300, 1990
(2) Leukaemia and Non-Hodgkin’s
Lymphoma in Children of Male Sellafield
Radiation Workers, Int. J. Cancer: 99,
437- 444, 26 March 2002. The research
was funded by Westlakes Research
Institute and the North of England
Children’s Cancer Research Fund.
(3) Epidemiological evidence for an
infective basis in childhood leukaemia.
Br. J. Cancer 71, 1995.
(4) WISE News Communique 516.5068,
“Sellafield: Population mixing cancer
theory again pushed forward”
(5) WISE News Communique 509/
10.5009, “The Sellafield story”.
(6) BNFL News, October 1993
(7) Nature , vol. 367, 24 February 1992.

Source: CORE press release, 19 June
2002

Contact: Cumbrians Opposed to a
Radioactive Environment (CORE), 98
Church Street, Barrow, Cumbria LA14
2HJ, UK
Tel: +44 1229 833851
Fax: +44 1229 812239.
Email: info@core.furness.co.uk
Web: www.corecumbria.co.uk

gives the study the greater statistical
power. The team concluded that
implications of these findings for the
current Nuclear Industry workforce
should be viewed cautiously since
current occupational exposure was
low compared to earlier decades.

The Seascale leukemia cluster
Leukemia around Sellafield has a
long story (5). A TV documentary 18
years ago reporting an unexpectedly
large number of leukaemias in young
people in Seascale near Sellafield,
Cumbria led to much scientific
research.

BNFL’s Health and Safety director at
the time, Dr. Roger Berry suggested
after the shock report that potential
fathers might be moved from areas of
high radiation and told a press
conference at Sellafield “If somebody
is that worried it may be the proper
advice not to have a family”.

The Gardner report led to a High Court
case in 1992, costing £10million
(US$15 million), in which two
Cumbrian families, Hope and Reay,
sought compensation from BNFL.

In both cases the fathers had
suffered high radiation exposure
while working at Sellafield. During
the case BNFL produced a great deal
of new evidence which led the judge
to believe that the hypothesis was
wrong. The families lost the case.

In May 1993 BNFL’s Chief Medical
Officer, Dr. Andy Slovak, wrote in the
BNFL News complaining about the
downbeat national press coverage of
research suggesting that population
mixing was the cause of the Seascale
cancers and announced that the
“chickens were coming home to roost
for the Gardner theory”. In October
of that year he announced that “the
Gardner theory returns to what it
always was, just an association of no
particular significance” (6).

In 1994 eminent cancer specialist, Sir
Richard Doll, announced that evidence
showed that the Gardner hypothesis
was wrong and that paternal exposure
was not to blame (7).

ALICE STEWART
(1906-2002)

Alice Stewart, winner of the Right
Livelihood Award for her
pioneering work on low-level
radiation research, died in Oxford,
U.K. at the age of 95. She began
her career as a clinical physician,
becoming in 1946 the youngest
woman ever to be elected a Fellow
of the Royal College of Physicians,
and then turned to social
medicine. Her studies of the effect
of radiation began when she
looked for an explanation of the
increase in childhood cancer. Her
classic 1958 paper, which showed
that children who had been X-
rayed while in the womb had an
increased risk of cancer, remains
one of the most quoted papers in
medical literature. This result
alarmed both the nuclear industry
and the medical establishment,
but those who tried to disprove
her results usually ended up
confirming them.

Later, she was involved in a study
of workers at the Hanford nuclear
complex in the US, and again
found a cancer risk at supposedly
safe dose levels. Her other results
include a finding that the risk of
radiation-induced cancer increases
dramatically after the age of 40
(see WISE News Communique
402.3918, “Radiation induced
cancer risks increase with age”).
Age, however, certainly did not
stop Alice; half of her scientific
publications date from after her
retirement. At the age of 89 she
was made honorary professor of
the University of Birmingham.



28 June 2002, WISE/NIRS Nuclear Monitor 570    7

U.S.: FATE OF MOAB URANIUM
MILL TAILINGS PILE STILL
UNDETERMINED
The U.S. National Academy of Sciences has called for more study before a decision is made on the
management option to be pursued for the Atlas Moab uranium mill tailings, which continue to leak
into the Colorado River – the main source of drinking water for 25 million Americans.

(570.5419) WISE Uranium – The 10.9
million t uranium mill tailings pile
located near Moab, Utah (t = metric
ton in this article). The Academy in
particular draws attention to the
long-term hazards such as anticipated
migration of the bed of the Colorado
River towards the pile, and the
appropriate consideration of
continued long-term management
cost vs. actual reclamation cost.

The 52.6-hectare pile is located 230
meters from the bank of the Colorado
River and is a source of continuous
toxic seepage into groundwater and
into the river. The Colorado River is
the main source of drinking water for
about 25 million downstream
residents in Arizona and California.

The tailings are the byproduct of
processing uranium ores from many
small mines in the area in the Moab
uranium mill between 1956 and

1984, when the mill was shut down
by its then owner Atlas Corp. Atlas
Corp’s reclamation plan provided for
capping the pile in place at an
estimated cost of  US$13 - 16 million.
The government was set to
reimburse 56% of this cost, that is the
fraction related to the processing of
uranium produced for the nuclear
weapons program. So, Atlas Corp., in
agreement with the regulating
authority NRC, set aside US$6.5
million in the form of a surety bond
to cover the remaining part of the
reclamation cost.

So far, the story went on as usual, but
then a few things happened leading
to the current situation that the fate
of the pile is still unclear 18 years
after it ceased operation. Other
federal agencies, such as the
Environmental Protection Agency
(EPA) and the Fish and Wildlife
Service (FWS), along with
environmental organizations such as
the Grand Canyon Trust, opposed the
reclamation of the tailings in place
and called for their relocation to a
more suitable site. These opinions
were assimilated by the downstream
states concerned for their drinking
water.

One big question was, however, who
would pay for the much higher cost
of relocation compared to the
capping in place. Meanwhile,
however, even the estimates for the
reclamation in place had risen and
Atlas Corp declared bankrupt since it
was not able to provide additional
money. Subsequently, NRC named a
trustee, Pricewaterhouse Coopers, to
perform the reclamation in place.

In January 2000, the Department of
Energy (DOE) came up with a plan

for the relocation of the pile. DOE
has successfully relocated a number
of, though smaller, uranium mill
tailings piles in the past.

Two preconditions had to be met to
make this plan a viable option: the
title for the pile (still with NRC) had
to be transferred to the DOE, and
money had to be provided for the
estimated relocation cost of $300
million.

In October 2000, Congress enacted a
bill, providing for those
preconditions - at least as it seemed
at that time. Subsequently,
ownership for the site was indeed
transferred to the DOE, but, newly
elected President Bush allocated no
funds for the relocation.

In October 2001, the DOE presented
a Draft Preliminary Plan for
Remediation, analyzing the options
of reclamation in place and of
relocation in more detail. The cost
estimates dramatically rose to
US$114 million and US$364 million,
respectively. As ordered by Congress,
this Draft Plan was submitted to the
National Academy for review.

In the meantime, several companies
made proposals for differing
relocation options at lower cost:
Plateau Resources, a subsidiary of
U.S. Energy Corp., proposed to
relocate the tailings to its Shootaring
Canyon mill site, International
Uranium Corp. (IUC) proposed a
slurry pipeline for the tailings’
relocation to its White Mesa Mill site
near Blanding, and Summo Minerals
proposed to truck the tailings to its
Lisbon Valley site. Also in the
meantime, the trustee continued its
work for the reclamation in place.

Uranium mill tailings are what is
left over from the extraction of
uranium from uranium ore. They
contain most of the volume and
85% of the initial radioactivity of
the ore. They are normally
dumped as a sludge in special
ponds or piles, where they are
often abandoned, forming a
radioactive and chemically toxic
hazard. The hazard can be reduced
by reclamation, which is intended
to confine the radioactive and
toxic contaminants in a safe and
maintenance-free condition, for
example by dewatering the
tailings and covering them with
layers of protective materials.
WISE Uranium web site

WHAT ARE TAILINGS?



   WISE/NIRS Nuclear Monitor 570, 28 June 20028

In order to place the final cover on
top of the tailings pile, the tailings
first need to be dewatered.
Otherwise, the tailings mass would
consolidate under the cover mass and
the cover would crack shortly after
installation.

The dewatering was to be achieved
by wick drains installed from the
surface of the pile. The wicks are
combined with an intermediate
preload cover, the weight of which
would help to “squeeze” the liquid
out of the tailings.

Approx. 360,000 meters of vertical
wick drains were installed in 2000 to
accelerate tailings consolidation and
provide hydraulic relief prior to
placing the final cover. The
dewatering, however, turned out to
be less effective than anticipated
since not enough funds had been
available to cover the tailings with
the necessary preload for the wicks
to become most effective.

While this dewatering effort makes
sense for most of the management
options considered, it would become
obsolete, if IUC’s slurry pipeline
relocation proposal would be
selected: in this case, the tailings
would again have to be mixed with
water to form a slurry that can be
pumped through the proposed
pipeline.

What can we learn from the Atlas
Moab case?
Most impressive is the rise in the
cost estimates for the reclamation of
the tailings pile (see Table 1).

Table 1. Estimated Reclamation
Cost (US$million)

On-site Cap Relocate

1979 (Atlas) 3.3
1996 (Atlas) 13 - 16
1998 (Atlas) 22
2001 (DOE) 114 364

Only the 1996 estimate was covered
by Atlas’ surety bond. Due to the
gross increase of even the in-place
reclamation cost estimates (not to

speak about the relocation
alternative costs), the surety bond
became rather useless. That is, the
taxpayer will have to pay for the
reclamation, while the company that
caused the mess simply went
bankrupt. So, one question is: why
did the NRC approve this grossly
underrated reclamation cost
estimate?

To put these numbers into
perspective, Table 2 compares the
specific reclamation cost per tonne
tailings and per pound  U3O8
produced to those incurred at other
tailings sites. (1 pound (lb) = 454 g)

Table 2. Specific Reclamation Cost per t tailings and per lb U3O8 produced

     —— Moab estimates —— historic average

NRC DOE DOE Title I Title II
Cap Cap Relocate

$/t tailings 1.4 10.5 33.3 68.37 1.51
$/lb U3O8 0.4 3 9.7 14.70 0.44

(based on costs of 15 / 114 / 364 $million, estimated uranium production of
14,400 t U, and 10.9 million t tailings)

Title II: sites where the current owner performs the reclamation, supported by
partial government reimbursement for tailings resulting from production of
uranium for nuclear weapons
Title I: designated old sites, reclamation exclusively performed by DOE

NRC’s original cost estimate for the
cap in-place option thus was well
within the average cost observed so
far for Title II sites. DOE’s new
estimates come closer to the average
cost for Title I sites, though even the
relocation cost remains below half of
the Title I cost.

By coincidence, DOE’s estimate for
the relocation cost, expressed as
dollars per pound U3O8 produced at
the Moab mill, is nearly identical to
the current uranium spot market
price of US$9.90. In other words: the
cleanup would consume the
complete sales price of the uranium
produced, if sold at current spot
prices.

The observation that NRC‘s original
cost estimate met the average Title II
cost, raises the question what the

situation at those sites will be? Are
there future disasters looming?

In fact, for most of the major Title II
sites, their respective owners have
requested so-called “Alternate
Concentration Limits” (ACL) for
contaminants in groundwater. That
is, the owners request relaxed
groundwater standards since they are
not able (and/or willing) to meet
NRC’s groundwater standards.

Those requests most often do not ask
for relaxation of certain parameters
by some percentage, but by factors
such as 100 or 1000. NRC already has

approved many such requests and is
to approve the remaining ones
shortly.

For details, see also the Moab page on
WISE Uranium Project’s web site:
www.antenna.nl/wise/uranium/
udmoa.html

Source and contact: WISE Uranium



28 June 2002, WISE/NIRS Nuclear Monitor 570    9

TAIWAN: WELDS FALSIFIED IN
NEW SCANDAL AT LUNGMEN
The construction of Taiwan’s Fourth NPP (Lungmen), which was halted and then re-instated despite protests
involving around 30,000 people, has hit a new scandal. According to the Atomic Energy Council, about 52% of
the materials in the reactor pedestal were replaced by “inferior goods which are less pressure-resistant”.

(570.5420) WISE Amsterdam - The
inferior materials were used in
constructing the second to fifth
layers of the pedestal which is
intended to support the nuclear
reactor. According to the Kaohsiung
District Prosecutor’s Office, inferior
welding materials were used at 282
points, and an attempt was made to
hide this by covering with materials
that meet quality standards. The
Atomic Energy Council said that
about 52% of materials were replaced
with “inferior goods which are less
pressure-resistant”.

The state-run China Shipbuilding
Corp. is responsible for building the
reactor pedestal at the 2-reactor
nuclear power station for Taipower,
the state-owned utility. China
Shipbuilding in turn subcontracted
the work to New Asia Construction
and Development Corporation.

On 15 June, the Ministry of
Economic Affairs handed out
punishments in the form of demerits
to 22 officials of the two state-run
firms for “allowing sloppy

workmanship.” Not a single high-
ranking official was in that list, but
prosecutors now say they suspect
high-ranking officials of China
Shipbuilding or other influential
political figures may have received
commissions in exchange for
awarding contracts to certain
subcontractors.

Anti-nuclear activists and lawmakers
have demanded an expansion of the
investigation, saying that there are
probably other construction defects.
Lai Wei-chieh, secretary-general of
the Green Citizens’ Action Alliance,
said: “Construction defects
surrounding the pedestal were just
part of Taipower’s problems. We
hope prosecutors can probe into the
problem of Taipower’s failure to
supervise plant construction
thoroughly.”

The construction of Lungmen has
been highly controversial, with
protests involving tens of thousands
of people. The issue even led to the
resignation of Tang Fei as premier of
Taiwan (see WISE News

Communique 535.5204: “Taiwan:
Committee votes to stop construction
of Lungmen, premier resigns”).
Construction was halted in October
2000 (see WISE News Communique
538.5217: “Taiwan: Lungmen
cancellation announced, political row
continues”) only to be re-instated in
February 2001 (see WISE News
Communique 543.5245, “Taiwan: two
sides to the nuclear coin”).

The country’s Third Nuclear Power
Plant has also recently experienced
problems, with a shutdown caused
by failure of a component on 6 June
and another caused by water spillage
from a cracked pipe on 16 June.

Sources: The Taipei Times Online,
12, 18 and 23 June 2002

Contact: Taiwan Environmental
Protection Union (TEPU), 2nd Fl.,
107, section 3, Ting-Chou Road,
Taipei, Taiwan
Tel: +886 2 2367 8335 or 2363 6419.
Fax: +886 2 2364 4293
Email: tepu21@ms39.hinet.net
Internet: www.tepu.org.tw

BELARUS: A GLIMMER OF HOPE
FOR PROF. BANDAZHEVSKY?
The situation of Yuri Bandazhevsky, a Belarussian professor of medicine known for his research the effects of the
Chernobyl disaster on the people of Belarus, has slightly improved. He remains imprisoned in a labor camp
(Gulag) but has been moved to slightly better accommodation, and has been visited by a delegation from the
Council of Europe. His case is now being considered by two UN Human Rights bodies in Geneva, Switzerland.

(570.5421) Solange Fernex - On 12
June, the International Federation for
Human Rights (FIDH) and the World
Organization Against Torture
(OMCT), in the framework of their
joint program: “The Observatory for
the Protection of Human Rights
Defenders”, submitted to the United
Nations Working Group on Arbitrary

Detention, the case of the Belarusian
Professor Yuri Bandazhevsky,
scientist of world repute specialised
in medical research on nuclear
activity. The procedure for
examination of cases of arbitrary
detention is usually shorter than
other UN procedures.

On 22 April, a recourse on the case of
Prof Yuri I. Bandazhevsky, who is still
in the Gulag, had  been presented to
the Human Rights Committee of the
United Nations in Geneva by the
vice-president of the Helsinki
Committee of Belarus, lawyer Garri
Pogoniailo. This recourse is
supported by Amnesty International,



   WISE/NIRS Nuclear Monitor 570, 28 June 200210

The World Bank announced on 31
May that it would give a US$50
million loan to farmers and
private businesses in regions of
Belarus contaminated by the
Chernobyl disaster. Previously the
World Bank had refused to lend to
Belarus because of the lack of
reforms. Belarus has no nuclear
power plants of its own, but
nevertheless received around 80%
of the fallout from the Chernobyl
explosion.
Radio Free Europe/Radio Liberty,
4 June 2002

WORLD BANK

which is accredited to the UN Human
Rights Committee, and recognizes
Bandazhevsky as a Prisoner of
Conscience (see WISE News
Communique 553.5308, “Belarus:

Bandazhevsky adopted as prisoner of
conscience”).

On the political level, in a letter
dated 30 April 2002, the European
Union President, Jose Maria Aznar
has written a support letter to the
Green MEP Marie-Anne Isler Béguin,
mentioning the freeze of EU/Belarus
bilateral programs pending progress
in the field of human rights in
Minsk, with the explicit mention of
the liberation of Prof. Bandazhevsky
as one concrete measure which
should be taken. A similar letter was
received from Romano Prodi on 8
April 2002.

On 10-12 June, a Mission of the
Council of Europe, headed by
German Socialist MP Wolfgang
Behrend visited Minsk, met
Bandazhevsky in prison and asked for

his immediate liberation. Although
the appalling conditions of
imprisonment of Bandazhevsky have
slightly improved at the occasion of
this visit, it is extremely important to
write for his immediate liberation to
President A. Lukashenko, care of the
Embassy of Belarus in your country.

The address for writing to
Bandazhevsky, who reads English
and French as well as Russian, is: Yuri
Bandazhevsky, Ul Kalvarijskaya 36,
P.O. Box 351, 220600 - Minsk, Belarus
(note the new P.O. Box number).

Source and contact: Solange Fernex,
President, Women’s International
League for Peace and Freedom,
French section, 114, rue de Vaugirard,
75006 Paris, France
Fax: +33 3 89 40 78 04
Email: s.m.fernex@wanadoo.fr

IN BRIEF
Dutch NPP closure postponed? In
the negotiations on a new Dutch
government coalition (after
parliament elections in May) it was
agreed that the Borssele nuclear
power station would not close at the
end of 2003. In the draft government
agreement, the Christian Democrats
(CDA), the Liberals (VVD) and the
Pim Fortuyn List have laid down that
an early closure of Borssele would
not be advisable in the light of the
greenhouse gas reduction
commitments.

After the Dutch parliament voted in
1995 for a closure of Borssele before
2004, the government agreed with
the owner on that closure date.
Owner EPZ (now Essent) however
denied that such a date was agreed,
which is now the subject of an appeal
court case (see WISE News
Communique 551.5290:
“Netherlands: court case on closure
date Borssele NPP”). A decision by
the appeal court is expected within
weeks.

Although the judge might decide that
a closure date had indeed been
agreed upon in 1995, the new
government coalition can reverse

that decision and give Borssele
permission to operate after 2004. If
Borssele continues its operation after
2004, it would probably choose for a
new reprocessing contract with La
Hague.

The reprocessing contracts have been
subject of political debate and
actions. On 19 June, Greenpeace
activists delayed a spent fuel
transport to La Hague by chaining
themselves to the train rails. If
Borssele ends its contracts by 2004,
the interim storage facility COVRA at
Borssele would need to be adapted
for the storage of spent fuel.
NOS Teletekst (NL), 16 June 2002;
draft government coalition
agreement, 22/23 June 2002

USEC deal.  The United States
Enrichment Corporation (USEC) has
signed a deal with the US
Department of Energy (DOE) which
is designed to ensure the U.S. does
not become dependent on foreign
sources for nuclear fuel.

Under the agreement, USEC will
build an “advanced uranium
enrichment plant” by 2011, and also
continue the “Megatons to

Megawatts” program under which
Russian highly enriched uranium is
blended down and converted to
nuclear fuel for U.S. reactors. USEC
will also continue operating its
Paducah, Kentucky diffusion plant
until then; its Portsmouth
enrichment plant at Piketon, Ohio
was closed last year (see WISE News
Communique 549, “In Brief”). Under
the deal, contaminated uranium will
be cleaned up at Piketon.

However, USEC’s financial problems
have cast doubts on its ability to
finance a new enrichment plant.
Also, Paducah is still a world-class
destroyer of the ozone layer (see
WISE News Communique 466.4631,
“Nuke destroys ozone layer & emits
greenhouse gas”).
AP, 18 June 2002; WNA Briefing, 28
June 2002; Las Vegas Sun, 18 June
2002

Russia: Pasko loses appeal. On 25
June, Russian journalist Grigory
Pasko lost his appeal before the
Russian Supreme Court against his
conviction for treason for writing
about the nuclear safety issues of
Russia’s Pacific Fleet. Amnesty
International adopted Pasko as a



28 June 2002, WISE/NIRS Nuclear Monitor 570    11

NIRS/WISE offices and relays
Tel: +420 5 4521 4431
Fax: +420 5 4521 4429
Email: jan.beranek@ecn.cz
Web: www.hnutiduha.cz

WISE Japan
P.O. Box 1
Konan Post Office
Hiroshima City 739-1491
Japan
Tel/Fax: +81 82 828 2603
Email: dogwood@muc.biglobe.ne.jp

WISE Russia
P.O. Box 1477
236000 Kaliningrad
Russia
Tel/fax: +7 0112 448443
Email: ecodefense@online.ru
Web: www.ecodefense.ru

WISE Slovakia
c/o SZOPK Sirius
Katarina Bartovicova
Godrova 3/b
811 06 Bratislava
Slovak Republic
Tel: +421 905 935353
Fax: 421 2 5542 4255
Email: wise@wise.sk
Web: www.wise.sk

WISE South Korea
c/o Eco-center
121-020 4F
GongDeok Building 385-64
GongDeok-dong Mapo-go
Seoul
South Korea

Tel: +82 2 718 0371
Fax: +82 2 718 0374
Email: ecenter@eco-center.org
Web: www.eco-center.org

WISE Spain
Appartado de Correos 741
43080 Tarragona
Spain
Email: jaume.morron@retemail.es
Web: www.ecologistasenaccion.org/otros/
wise.htm

WISE Sweden
c/o FMKK
Barnängsgatan 23
116 41 Stockholm
Sweden
Tel: +46 8 84 1490
Fax: +46 8 84 5181
Email: info@folkkampanjen.se
Web: www.folkkampanjen.se

WISE Ukraine
c/o Ecoclub
P.B. #73
Rivne-33023
Ukraine
Tel/fax: +380 362 284 166
Email: ecoclub@ukrwest.net

WISE Uranium
Peter Diehl
Am Schwedenteich 4
01477 Arnsdorf
Germany
Tel: +49 35200 20737
Email: uranium@t-online.de
Web: www.antenna.nl/wise/uranium

WISE Amsterdam
P.O. Box 59636
1040 LC Amsterdam
The Netherlands
Tel: +31 20 612 6368
Fax: +31 20 689 2179
Email: wiseamster@antenna.nl
Web: www.antenna.nl/wise

NIRS
1424 16th Street NW, #404
Washington, DC 20036
USA
Tel: +1 202 328 0002
Fax: +1 202 462 2183
Email: nirsnet@nirs.org
Web: www.nirs.org

NIRS Southeast
P.O. Box 7586
Asheville, NC 28802
USA
Tel: +1 828 251 2060
Fax: +1 828 236 3489
Email: nirs.se@mindspring.com

WISE Argentina
c/o Taller Ecologista
CC 441
2000 Rosario
Argentina
Email: wiseros@cyberia.net.ar
Web: www.taller.org.ar

WISE Czech Republic
c/o Hnuti Duha
Bratislavska 31
602 00 Brno
Czech Republic

prisoner of conscience on 7 January
2002, saying that the prosecution of
Pasko appears to be “motivated by
political reprisal for exposing the
practice of dumping nuclear waste”
illegally in the Sea of Japan. For more
information, contact Ecopravo at
ecopravo@ecopravo.info or Bellona
at info@bellona.no
Web sites www.bellona.no and
www.seu.ru

Chernobyl deaths in UK. After
studying statistics from 15 health
authority regions of England and
Wales, British scientist John Urquhart
has estimated that at least 200 more
children than normal died in the
three years following the Chernobyl
disaster, and more than 600 extra
abnormalities (such as Down’s
Syndrome, spina bifida and cleft
palate). Most of the increased deaths
and deformities occurred in five of

the fifteen regions studied.
Reuters, 27 June 2002

EU money for fusion research. The
European Commission said on 17
June it had approved a budget of
1.23 billion Euros (US$1.20 billion)
for research into nuclear power. Most
of the funds – 750 million Euros –
are earmarked for nuclear fusion
research. Greenpeace nuclear
campaigner Tobias Muenchmeyer
described this as a waste of money,
since even the European
Commission’s own documents
indicate that there is no way fusion
can be economical for the next 50
years.
Reuters, 18 June 2002

France: court orders 5-month stop at
Bure. A court at Bar-le-Duc in France
has ordered a 5-month stop to
digging at Bure. Work had been

underway to build a “laboratory” to
“study” an underground repository
for nuclear waste (see WISE/NIRS
Nuclear Monitor 562.5369, “Will Bure
become the French Yucca
Mountain?”).

On 15 May, a worker died after a
ventilation tube fell on top of him,
and last December a worker was
seriously injured after a fall of 11
meters. An inspection on 23 May
showed that explosives had been
used improperly and that a trapdoor
was unsafe.

When digging was halted, the main
shaft had reached a depth of 226
meters, with the “laboratory”
planned for 490 meters depth. The
work is already 4.5 million Euros
(US$4.4 million) over budget.
La Tribune, 26 June 2002



W
IS

E
/N

IR
S 
N

U
C

L
E

A
R

 M
O

N
IT

O
R

c/
o 

W
IS

E
 A

m
st

er
da

m
P

O
 B

ox
 5

96
36

10
40

 L
C

 A
m

st
er

da
m

N
et

he
rl

an
ds

P
R

IN
T

E
D

 M
A

T
T

E
R

M
A

T
IE

R
E

 
IM

P
R

IM
E

WISE/NIRS NUCLEAR MONITOR

The Nuclear Information & Resource Service
was founded in 1978 and is based in
Washington, US. The World Information
Service on Energy was set up in the same year
and houses in Amsterdam, Netherlands. NIRS
and WISE Amsterdam joined forces in 2000,
creating a worldwide network of information and
resource centers for citizens and environmental
organizations concerned about nuclear power,
radioactive waste, radiation, and sustainable
energy issues.

The WISE/NIRS Nuclear Monitor publishes
international information in English 20 times a
year. A Russian version is published 10 times
a year by WISE Russia. The Nuclear Monitor
can be obtained both on paper and in an
electronic version (pdf format). Old issues are
available through the WISE Amsterdam
homepage: www.antenna.nl/wise.

How to subscribe?

US and Canada based subscribers will receive
the Nuclear Monitor through NIRS. Contact
NIRS for subscription information (address see
page 11). Subscribers from the rest of the world
will receive the Nuclear Monitor through WISE
Amsterdam.

Annual subscription rates (20 issues) for the
WISE/NIRS Nuclear Monitor (monthly =
biweekly compiled and mailed monthly):

Individuals/ Institutions
grassroots

Biweekly
-paper Euro 60 Euro 240
-email Euro 20 Euro 75

Monthly Euro 35 Euro 150
(only paper)


